Kiedy pada to krępujące pytanie odnośnie aktywności fizycznej, zwykle dokonujemy szybkiego rachunku sumienia. Jeśli regularnie uczęszczamy na zajęcia, sportowe, biegamy, dumnie podnosimy głowę i mówimy Tak! Zaś jeśli nie trenujemy zbyt wiele lub wcale, uśmiechamy się zakłopotani w obliczu srogiej miny pytającego. Tymczasem mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Brzmi ona następująco: TAK! Ruszałeś się dzisiaj!

 

Ruch a trening

„Granice mojego języka są granicami mojego świata” napisał Ludwig Wittgenstein, austriacki filozof zajmujący się kwestiami języka i logiki. Jakże prawdziwe jest to zdanie w odniesieniu do pojęcia ruchu.Współcześnie, ruch jest utożsamiany z uprawianiem sportu. Musi pan więcej się ruszać, mówi lekarz do pacjenta, oglądając wyniki jego badań. Obaj uczestnicy tej rozmowy mają na myśli sport, ostatecznie spacery.

Tymczasem, gdyby rzetelnie przemyśleć zakres pojęciowy słowa ruch, okazałoby się, że odnajdziemy w nim masę czynności!

Joanna przedstawia Wam to obrazowo 🙂

Wstałem z łóżka

Otworzyłeś rano oczy. Wstałaś z łóżka. Skorzystałeś z toalety. Nalałaś sobie wody do szklanki. Patrząc na to z perspektywy, którą nakreśliłyśmy powyżej, ledwo się obudziłeś, już zażyłeś ruchu. Absurd! –powiesz. Przecież ruch, który naprawdę się liczy, to sport! W porządku. Zastanawiałeś się, ilu mięśni musisz użyć, żeby podnieść ciało z materaca?…

Ruch w bezruchu

Przykład ruchu, który podaje Katy Bowman w swojej książce Move Your DNA może Cię zaskoczyć. Otóż, niemowlę pobierające pokarm, czy to z piersi, czy z butelki, wykonuje ogromną pracę mięśniami twarzy. Czynność ta przyczynia się w sposób bezpośredni do kształtowania się żuchwy i kości twarzy. I jest to…ruch. Zmieniamy perspektywę! Weź kartkę i wypisz rodzaje ruchu które znasz. O których zapomniałeś. Których nie doceniamy. Których zaniechaliśmy. Już? To teraz bonus. Pisząc to wszystko… ruszałeś się 🙂

Nierównowaga w ruchu

Świat w swojej doskonałości dąży zawsze do harmonii. Równowagi. Ciało jest fantastycznym mechanizmem. Jeśli ruszamy się w sposób zrównoważony, utrzymujemy kondycję, zdrowie, nie mamy nadwagi. Samo jedzenie mleka z piersi czy pisanie długopisem nie zaspokoi wszystkich potrzeb związanych z ruchem. Podobnie jest ze sportem. Uprawianie jednej dyscypliny wzmacnia nasze ciało w pewien sposób. Kształtuje pewne partie mięśni, podczas gdy sąsiadujące z nimi, pozostawia niemal nietknięte. Tak jak pisałyśmy w artykule Głodujące ciała,nieprawidłowo przeprowadzony trening sportowy potrafi wyrządzić więcej szkody niż gdybyśmy w ogóle nie ćwiczyli… Polecana różnorodność dyscyplin niestety nadal nie jest wystarczająca, by zaspokoić potrzeby naszych ciał.

Dziesięć powtórzeń na każdą stronę

Doskonale to znamy. Powtarzalne, wyizolowane, ograniczone ruchy. Nogą. Ręką. Nudzimy się, boli nas wszystko, tracimy czujność. Zmęczenie, kontuzje, brak pożądanych efektów. Będziemy to powtarzać do znudzenia: nasze ciała są stworzone do zwinnych, różnorodnych ruchów. Do utrzymywania balansu. Do podnoszenia ciężaru. Do przemieszczania się. Ale na logikę. Czy podnosząc dorodną dynię z ziemi, robimy to po dziesięć razy na każdą stronę? Trzy razy w tygodniu po godzinie? Przez cały rok? Przecież dynie zbiera się tylko jesienią. Latem zbieramy truskawki…

Rusz…głową, czyli co robić

Podsumowując, potrzeba nam nowego rozumienia pojęcia ruch.

Zatem, co robić? Od czego zacząć?

Po raz pierwszy w Polsce! Move Your DNA Weekend

Serdecznie polecamy Waszej uwadze warsztaty Move Your DNA Weekend.

Nie da się wprowadzić trwałych zmian nawyków w życiu bez praktyki. Nie da się zmienić niczego na lepsze bez poszukiwań. Potrzebna jest ciekawość świata i wsparcie ze strony przychylnego nam otoczenia, które podziela nasze zainteresowania. Zapraszamy Cię do wspólnej praktyki! Bądź blisko ze swoim ciałem przez całe 2 dni w marcu 2019. Profesjonalni, doświadczeni wykładowcy poprowadzą Cię do zwiększenia świadomości własnego ciała, określisz osobiste cele, otworzysz się na nowe możliwości.

Zobaczcie jak to wygląda!

Szczegóły kursu:

Warszawa, marzec 2019, 2 dni warsztatowe.

Warsztaty prowadzone są w kameralnych grupach.
Dwie grupy:

  • z tłumaczeniem na język polski – prowadzona przez Galina Ivanova Denzel Eat Move Live 52;
  • w języku angielskim z Mina van Brunschota – @Alignment LAB.

Dalsze informacje będą podawane na bieżąco na FB oraz na stronie motivity.pl

Zapraszamy!

Zostaw komentarz